Radni nie wyrazili zgody na wprowadzenie zaproponowanej Strefy Płatnego Parkowania, a bezpłatna komunikacja miejska hamuje rozwój sieci połączeń. Zapraszamy do lektury wywiadu z Burmistrzem Szczecinka.
Maciej Mikulski, Transport-Publiczny: Szczecinek jest jednym z miast, które zdecydowały się na wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Jak ocenia Pan efekty jej funkcjonowania? Jak mieszkańcy odebrali taką usługę? Czy decyzja wpłynęła na frekwencję w autobusach?
Jerzy Hardie-Douglas, Burmistrz Szczecinka: Ocena jest niejednoznaczna. Wydatki na komunikację miejską są obecnie prawie trzykrotnie wyższe niż przed wprowadzeniem darmowych autobusów. To powoduje niemożność zwiększania ilości wozokilometrów, uruchamianie nowych tras, ograniczenia w wymianie taboru. Obecnie większość mieszkańców uważa, że należy wprowadzić jakąś formę opłat. Frekwencja w autobusach wzrosła po wprowadzeniu komunikacji bezpłatnej o ponad 50%. W 5 latach funkcjonowania przewozimy ponad milion pasażerów więcej, w ostatnim roku 2024 przewieziono 3 974 000 pasażerów (w 2019 roku było 2 941 896 pasażerów).
Wspomniał Pan o kosztach funkcjonowania transportu miejskiego - o jakich kwotach mówimy w przypadku Szczecinka?
Miasto Szczecinek posiada 100% udziałów w firmie komunalnej Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. Spółka od początku istnienia świadczy usługi transportu osób w komunikacji miejskiej, a od 2017 roku w ramach umowy zawartej na okres 10 lat (2018 - 2027) w zakresie usług Publicznego Transportu Zbiorowego. Rekompensata za wykonanie usługi przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym za 2025 rok to 11 200 000 zł. Linie obsługiwane są przez 22 autobusy, 15 o napędzie elektrycznym, 7 o napędzie spalinowym, 21 o długości 12m, 1 o długości 18m.
Proszę opowiedzieć czytelnikom, jakie inwestycje w transport i infrastrukturę przeprowadziło miasto w ostatnich latach. Jak Pan je ocenia?
W roku 2018 przyjęto do eksploatacji 10 autobusów elektrycznych marki URSUS, w 2024 roku 5 autobusów elektrycznych IKARUS. Miasto wiele lat temu, jako pierwsze na Pomorzu, zakupiło autobusy elektryczne, stopniowo redukując liczbę diesli. Dziś „elektryki” stanowią ¾ floty Spółki. Uważam, że to były dobre decyzje, chociaż olbrzymi wzrost kosztów energii elektrycznej i cena nowych baterii zmniejszają opłacalność takiego rozwiązania. Dodatkowo w 2019 roku wybudowano 24 wiaty multimedialne wyposażone w Dynamiczną Informację Pasażerską, system monitoringu CCTV oraz monitory multimedialne. Każdego roku sukcesywnie wymieniane są wiaty przystankowe na nowe.
Czy uważa Pan, że potrzeby transportowe mieszkańców Szczecinka są dobrze zaspokajane? Jakie plany na przyszłość w tym zakresie ma miasto?
Obecnie potrzeby transportowe mieszkańców są dobrze zaspakajane, aczkolwiek powstawanie nowych zakładów pracy i rozwój mieszkalnictwa jednorodzinnego, powodują konieczność modyfikacji liczby i tras linii autobusowych i stopniowego wzrostu zamawianych w spółce wozokilometrów. Plany związane są ze strategiczną decyzją przywrócenia częściowej odpłatności za przejazdy autobusowe. Utrzymanie status quo spowoduje zamrożenie inwestycji transportowych. Miasto ma plan wzrostu liczby połączeń autobusowych i dalszej wymiany taboru. Potrzebny byłby zakup mniejszych autobusów i dwóch „przegubowców” co pozwoliłoby bardziej racjonalnie obsługiwać transport publiczny.
Cały czas trwają prace koncepcyjne nad wybudowaniem farmy fotowoltaicznej do ładowania autobusów elektrycznych. Obecnie największym wyzwaniem jest czekająca w najbliższym czasie Spółkę KM, wymiana baterii w dziesięciu autobusach elektrycznych kupionych w „pierwszym rzucie”.
Jak mieszkańcy, niekorzystający z samochodów osobowych, najczęściej przemieszczają się po Szczecinku?
Mieszkańcy mają możliwość korzystania z systemu Szczecineckiej Wypożyczalni Roweru Miejskiego, który obejmuje 30 stacji oraz blisko 200 rowerów, w tym 4 tandemy. Liczba wypożyczeń w 2024 roku wyniosła blisko 43 400. Mieszkańcy do wykorzystania mają 26 km ścieżek rowerowych na obszarze administracyjnym miasta.
Jak jeszcze Szczecinek promuje ekologiczne formy przemieszczania się po mieście?
Szczecinek od kilkunastu lat ma rozbudowaną wypożyczalnię rowerów. Miasto chce wykorzystując Kartę Mieszkańca „Mój Szczecinek”, utrzymać niski koszty przejazdów autobusami KM. Ponadto Miasto Szczecinek wybudowało w 2024 roku (w lutym 2025 oddano do użytku) stację ładowania pojazdów elektrycznych. Stacja umożliwia jednoczesne ładowanie 3 pojazdów (2 o mocy 40kW każdy i 1 o mocy 22kW). Łączna moc stacji 102 kW.
Proszę na koniec opowiedzieć o swojej wizji Szczecinka na zakończenie obecnej kadencji w zakresie inwestycji drogowych i rozwoju transportu.
Mam nadzieję, że do końca kadencji ruch uliczny ulegnie upłynnieniu m.in. poprzez budowę dwóch kolejnych rond i likwidację świateł na skrzyżowaniach. Powinien zostać wybudowany w centrum miasta wielopoziomowy parking, a ograniczeniu powinny ulec powierzchnie przeznaczone na parkowanie na parkingach „odkrytych”. Powinna zostać wprowadzona w centrum miasta jakaś forma Strefy Płatnego Parkowania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.